Monday, November 10, 2008

bom~

NUSA KAMBANGAN, Indonesia 10 Nov. - Amrozi Nurhasyim yang dikenali sebagai 'pengebom tersenyum' kelihatan pucat dan gementar apabila berdepan dengan saat kematiannya pada tengah malam semalam.

Abangnya, Mukhlas nampak lebih berani, malah berkali-kali melaungkan takbir dan memuji Allah sehinggalah dia menghembuskan nafas terakhir.

Apabila tiba masanya iaitu sekitar pukul 11 malam (12 tengah malam semalam waktu Malaysia), ketiga-tiga pengebom Bali dibawa dengan kaki dan tangan berantai dari bilik penjara mereka ke tapak pelaksanaan hukuman tembak sampai mati.

Sumber penjara Batu di sini yang terlibat dengan pelaksanaan hukuman mati ke atas Amrozi, Mukhlas @ Ali Ghufron dan Imam Samudera mendedahkan bagaimana ketiga-tiga pengebom Bali itu menjalani hukuman mati kelmarin, enam tahun selepas serangan bom di Bali pada 2002.

Satu sumber berkata, antara mereka bertiga, Amrozi nampak paling gementar dan apabila maut makin hampir dia kelihatan pucat dan takut.

Ketiga-tiga pengebom itu diikat dalam keadaan berdiri pada tiang kayu dan kepala mereka diselubung dengan kain hitam sebelum isyarat diberikan pada 12.15 tengah malam (1.15 pagi semalam waktu Malaysia) untuk tembakan serentak oleh pasukan penembak tepat.

Menurut sumber itu, ketiga-tiga mereka pada mulanya meminta pihak berkuasa untuk tidak menutup muka mereka sewaktu hukuman tembak berkenaan dijalankan tetapi permintaan tersebut ditolak.

Ketiga-tiga mereka mati apabila peluru yang dilepaskan oleh pasukan penembak menembusi jantung dan jenazah mereka dihantar pulang ke kampung halaman, semalam.

Mereka didapati bersalah menyebabkan kematian seramai 202 kebanyakannya pelancong asing dalam serangan bom di pulau peranginan Bali pada Oktober 2002.

Seramai 88 mangsa yang terbunuh itu merupakan rakyat Australia dan hukuman ke atas pengebom Bali disambut baik oleh rakyat negara itu.

-utusan online, 11nov08-

in my opinion, y must ppl bomb d public esp in tourist place? crowded of innocent ppl died.. when a wife cried over her dead husband..when a mother cried over her innocent children... unknown ppl.. innocent ppl.. n they came into a place wif valid or legal ways.. paid the tax and valid passport.. i've read 1 book said that when kafir came to Muslim place wif peaceful without any harms.. n the kafir paid d tax (in valid or legal ways) it means that they r welcome wif warm hugs..(meaning no war n they r protected)..

bali? y cant dolly?

only Allah knows d meaning of jihad....syurga r waiting for us.

may their roh di ampun kn dosa2..di tempat kn bersma org2 beriman, al-fatihah

2 comments:

nadhirah mohd shakri said...

huhu..dh mati ek smue?yeay!
ntah la..ape la diorg ni..x patot...pdhal dlm islam pon ckp kn,kafir yg msk negara scr halal xpe..x baik la buat cmtu..

nad dh pg monumen bom bali tu..nnt fren pg tgk taw!!smpai skrg still ade gmbar and surat2 family utk org2 yg meninggal kt situu...ishk3

ApeeN said...

ooo..sedihnyeh..


ok nnt fren g tgk monumen org2 yg kne bomb bali tu.. 202 org dead..esp Australians....

hmppp.. maybe for them mksd jihad laen..xperla..Allah knws d best..

anyway, hope everything smooth time kami g bali..amin